Werkwijze TV Commercials

Om u een beeld te geven hoe wij werken is onderstaande werkwijze opgesteld.

Persoonlijk gesprek
Onder het genot van kop koffie inventariseren wij wat de behoefte is, wat er gecommuniceerd moet worden en leren wij alles wat wij moeten weten van uw organisatie.

Copywriting
Op basis van het gesprek en de informatie die wij verkregen hebben gaan wij het script opstellen. Het script van een tv commercial is van groot belang. In overleg bepalen wij of er gekozen wordt voor een rustige, vriendelijke, humoristische, wervende of betrouwbare inslag. En als er dan gekozen is hoe u wilt overkomen is het ook van belang welke USP’s u wilt benadrukken. Dit komt allemaal aan bod in het persoonlijk gesprek en bij het onderdeel copywriting. Samen komen we tot een eindresultaat wat het succes van de tv commercial zal gaan bepalen.

Acteurs
Vervolgens is het van belang wie er in de commercial gaan spelen. Gaat er gebruik gemaakt worden van figuranten of zal er een BN’er de hoofdrol spelen in de commercial. Wij doen op basis van de boodschap en het uitzendstation een voorstel voor eventuele acteurs.

Opname
Wanneer het script bepaald is en de acteurs/figuranten gekozen zijn zal de opname plaatsvinden.
De opnames vinden plaats op één of meerdere locaties die wij in een eerder stadium overeen zijn gekomen.

Voice-over
Afhankelijk van uw boodschap en uw wensen wordt een professionele voice-over gekozen. We werken uitsluitend met A-stemmen. In overleg wordt bepaald hoe de tekst moet worden ingesproken. Rustig, vriendelijk, met een lach, wervend of hard-selling, of misschien wel als typetje… Deze stap is cruciaal, want eenmaal ingesproken is de voice-over klaar en eventuele re-takes zijn niet bij de prijs inbegrepen.

Muziek
Moet er muziek bij…? Muziek kan absoluut bijdragen aan de sfeer en de beleving van een tv commercial. Wanneer u een vakantie wilt verkopen is het prettig als de kijker daar meteen een vakantiegevoel bij krijgt. Naast de beelden is de muziek dan ook heel belangrijk. Maar als u heel veel informatie in een hele korte tijd moet communiceren, leidt het vaak af.

Montage/oplevering
Na de opnames volgen de montages. Het eindresultaat krijgt u van ons toegestuurd en pas als dit naar volle tevredenheid is ronden wij deze fase af. Bij elke produktie is maximaal 1 correctieronde inbegrepen. Probeer dus in de terugkoppeling alle punten die u aangepast zou willen hebben te vermelden.

Aanlevering uitzendinstantie
Uiteindelijk leveren wij alles digitaal aan bij de uitzendinstantie(s) via het EAT systeem.
Ook verzorgen wij de afhandeling van buma/stemra formulieren.

Let op
Het is verstandig om eerst te bepalen waar de commercial voor gebruikt gaat worden. Wordt hij bij 1 zender uitgezonden of bij meerdere en is dat een lokale, regionale of landelijke omroep. De productiekosten worden namelijk bepaald door de grootte van het uitzendgebied. Een regionale commercial is goedkoper dan een landelijke spot!

Standaard worden de uitzendrechten van commercials afgekocht voor een periode van 1 jaar. Dit zijn voornamelijk de voice-over rechten en de afkooprechten van de achtergrondmuziek. De commercial mag ook voor deze periode op uw website worden geplaatst. Wanneer u een commercial langer dan 1 jaar wilt gebruiken geldt er een repeat-fee van 50% van de productiekosten. U heeft dan wederom de rechten voor 1 jaar afgekocht. Soms loont het de moeite om een totale buy-out te doen. U koopt dan eenmalig alle rechten af.