Werkwijze Radiospots

Onderstaande werkwijze is opgesteld om een beeld te geven hoe MotionWise te werk gaat.

Copywriting

U maakt een korte tekstopzet met de dingen die u vermeld wilt hebben. Wij maken er vervolgens een goedlopende radiotekst van. Samen komen we tot het eindresultaat.

Voice-over

Afhankelijk van uw boodschap en uw wensen wordt een voice-over gekozen.

We werken uitsluitend met A-stemmen. Professionals die u ongetwijfeld eerder heeft gehoord. In overleg wordt bepaald hoe de tekst moet worden ingesproken. Rustig, vriendelijk, met een lach, wervend of hard-selling, of misschien wel als typetje… Deze stap is cruciaal, want eenmaal ingesproken is de voice-over klaar en eventuele re-takes zijn niet bij de prijs inbegrepen. ‘Oh…vergeten’ is dus een dure grap.

Muziek

Moet er muziek bij…? Muziek kan absoluut bijdragen aan de sfeer en de beleving van een commercial. Wanneer u een vakantie wilt verkopen is het prettig als de luisteraar daar meteen een vakantiegevoel bij krijgt. Maar als u heel veel informatie in een hele korte tijd moet communiceren, leidt het vaak af.

Doe maar iets van U2 of Coldplay…
Helaas… als u geen tienduizenden euro’s wilt betalen voor de afkoop van muziek raden we u aan gebruik te maken van stock-/librarymuziek. Miljoenen liedjes die speciaal zijn geproduceerd voor commercials. Daar zitten ook muziekjes bij die lijken op commerciële muziekstukken. Als u aangeeft wat de sfeer moet zijn, doen wij u een passend voorstel.

Wij werken alleen met professionele onafhankelijke library-uitgevers.

Opname en montage

Wanneer de voice-over en de eventuele muziek zijn gekozen volgt de opname en de montage.
Het eindresultaat mailen wij u als mp3 ter goedkeuring.

Aanlevering uitzendinstantie

Uiteindelijk leveren wij alles digitaal aan bij de uitzendinstantie(s) via het EAR systeem.
Ook verzorgen wij de afhandeling van buma/stemra formulieren.

Let op
Het is verstandig om eerst te bepalen waar de commercial voor gebruikt gaat worden. Wordt hij bij 1 zender uitgezonden of bij meerdere en is dat een lokale, regionale of landelijke omroep. De productiekosten worden namelijk bepaald door de grootte van het uitzendgebied. Een regionale commercial is goedkoper dan een landelijke spot.

Standaard worden de uitzendrechten van commercials afgekocht voor een periode van 1 jaar. Dit zijn voornamelijk de voice-over rechten en de afkooprechten van de achtergrondmuziek. De commercial mag ook voor deze periode op uw website worden geplaatst. Wanneer u een commercial langer dan 1 jaar wilt gebruiken geldt er een repeat-fee van 50% van de productiekosten. U heeft dan wederom de rechten voor 1 jaar afgekocht. Soms loont het de moeite om een totale buy-out te doen. U koopt dan eenmalig alle rechten af.